Test Dacia Dokker VAN 1,5 dCi

Vítám Vás u příležitosti testování modelu Dacia Dokker. Jak jste si již určitě všimli, dnes se podíváme na užitkovou verzi s označením VAN. V testu se zaměříme především na praktičnost, zároveň se podíváme na to, jak je Dokker ke svému majiteli vstřícný. Zdali je dobrým sluhou pro každodenní frmol v podnicích a příjemným společníkem pro řadu drobných živnostníků.

Dacia Dokker je na trhu již od roku 2012, od této doby prošel pouze jemným faceliftem, konkrétně na konci minulého roku. Na vzhledu vozu se změnila pouze jedna věc, a to vzhled plastových doplňků mřížky chladiče. Tento krok tak sjednotil celou modelovou řadu značky Dacia. Jiné změny na vzhledu exteriéru nehledejme, Dokker si tak do dalších let ponechává celkově líbivý vzhled s řadou designově povedených prvků.

Na palubě Dokkeru si můžeme povšimnout nového volantu, který taktéž sjednocuje všechny modely. Vzhled palubní desky se nikterak nezměnil, dále tak osloví jednoduchostí a celou řadou odkládacích prostorů. Středovému panelu dominuje příplatkový sedmi palcový dotykový systém Media Nav s navigací, rádiem či možností spárování s mobilním telefonem. Užitkového Dokkera můžete mít ve dvou výbavách, základní nese označení Access, vyšší stupeň, který nám dělal společnost, je označován jako Ambiance. Vůz je tak velmi slušně vybavený, mimo již zmíněný systém Media Nav se Dokker může pochlubit parkovací kamerou, klimatizací, okny v elektrice či tempomatem s omezovačem rychlosti. Interiér nabízí velké množství odkládacích prostorů. Velmi praktický je odkládací prostor nad hlavou, kde není problém umístit desky s papíry. Před spolujezdcem nalezneme schránku, na rychlé odložení věcí přijde vhod prostor na palubní desce. Do výplní dveří se pak s přehledem vejde jeden a půl litrová lahev. Sedadlo řidiče je nastavitelné ve dvou směrech, volant pouze vertikálně, přesto se pozice za volantem hledá snadno. Sedadla nabízejí dostatečnou oporu stehen, naopak boční vedení je minimální. Díky vysokým bočním oknům a tenkému sloupku je z Dokkera dobrý výhled, ocenil bych však větší zpětná zrcátka. Interiér Dokkeru nabízí vzdušnost, přehlednost a praktičnost, v některých detailech se však uživatel musí smířit s průměrnou kvalitou zpracování.

Nákladový prostor je od posádky oddělen mříží. V pravé části za spolujezdcem lze mříž otevřít a umožnit tak převoz delších předmětů. Abyste mohli mříž otevřít, je třeba sedadlo spolujezdce sklopit. Díky pojistce se nemusíte bát, že by mohlo dojít ke karambolu. Pokud však potřebujete ještě o několik centimetrů více prostoru, sedadlo Easy Seat lze úplně vyjmout. Nákladový prostor nabízí opravdu dostatek prostoru, celkový objem je 3,3 až 3,9 metrů krychlových s vyjmutým sedadlem. Nosnost Vanu je celkem 750 kilogramů, díky zesílené zadní nápravě se nemusíte Dokkera bát pořádně naložit. Přístup do nákladového prostoru je opravdu příjemný, testovaný Dokker nabízí posuvné dveře na obou stranách. Na zádi pak nalezneme křídlové dveře, které lze díky páčkám otevřít až o 180 stupňů a umožnit tak dokonalý přístup k ložné ploše. Součástí nákladového prostoru je silnější osvětlení a kovová oka k přichycení převážených předmětů. Na ukázku objemu nákladového prostoru jsme připravili typické věci pro malou stavební firmu, která svému zedníkovi pořídila právě Dokkera. Dostat do vozu žebřík, polystyrénovou izolaci, belíky či kufry s nářadím není sebemenší problém.

Užitkový Dokker lze objednat s dvěma motorizacemi. Základní verzi tvoří benzínová šestnáctistovka SCe s výkonem 75 kilowat. Nám pod kapotou pracuje naftová patnáctistovka dCi s výkonem 66 kilowat. Zajímavou variantou je benzínová jednotka s tovární přestavbou na LPG, pokud však budete v Dokkeru převážet těžší náklad, doporučoval bych právě testovanou naftu. Patnáctistovku dCi můžete mít ve dvou výkonových variantách 55 kW či 66 kW. Zde se na základě využití Dokkera musí zájemce rozhodnout. Méně výkonnou jednotku bych volil pro řemeslníky, doručovací služby, výkonnější jednotka je vhodná pro zemědělská družstva, zednické firmy a ostatní řemeslníky, jenž ke svému podnikání využívají těžší předměty a zásoby. Co se týče řízení, nabízí Dokker komfortní jízdu s velmi dobře naladěným podvozkem i na rozbité okresky. Počítat se musí s vyšší hladinou hluku z nákladového prostoru a od podběhů zadních kol. Pětistupňová manuální převodovka nabízí krátké dráhy, chod by mohl být o trochu jemnější. Ocenil bych i delší řadící páku, či její vyvýšení. Průměrná spotřeba dle výrobce je 4,1 litru, my jsme v testu naměřili průměrných 5,6 litru nafty. Cena Dacie Dokker startuje na 189.900 korunách, testovaný vůz se silnějším dieselovým motorem pořídíte od 248.900 korun.

V celkovém hodnocení, mě Dokker Van přesvědčil o svých užitných kvalitách. Nákladový prostor pojme obrovské množství předmětů, a to až o celkové nosnosti 750 kilogramů. Jako největší slabinu bych zhodnotil, průměrnou kvalitu zpracování a hladinu hluku. Kladné hodnocení si Dokker odnáší za líbivý vzhled, slušné užitné vlastnosti či praktický a komfortní interiér.