Test Dacia Duster 1,5 dCi 4×4 Exception

Pohon 4×4, skvělé nájezdové úhly, vysoká světlá výška a dieselová jednotka s výkonem 81kW synonymum k těmto údajům nemůže být nic jiného než Dacia Duster. Ten v blízké době projde modernizací, takže jdeme naposledy vyzkoušet současnou verzi a její terénní dovednosti.

Je to tak, současný Duster zanedlouho odejde do automobilového důchodu. Když se však ohlédneme, co za ty tři roky dokázal, může být na sebe velmi pyšný. Vše začalo v roce 2009 světovou premiérou na ženevském autosalonu. Dacia v té době měla ve své nabídce modely Sandero a Logan s jeho odvozenými užitkovými verzemi a kombíkem MCV. Tedy skromnou paletu vozů, ale i ta se dokázala velmi dobře prosadit po celé Evropě. Duster si svůj příchod naplánoval velmi dobře, Evropa se potácela v krizi a lidé čím dál tím víc uvažovali o levnějších automobilech. Očekávání byla veliká, spousty fotek testovací muly, různé návrhy a spekulace. Takový zájem o značku Dacia snad nikdy před tím nebyl. Když se Duster představil, sklízel samou chválu, design neokoukaný a drsný, pohon 4×4 a nízká cena. Hned po ukončení ženevského autosalonu se začali tvořit pořadníky. Někteří lidé na svého Dustera čekali i přes půl roku takový byl zájem že výrobní linky nestíhali vyrábět. Když se vrátíme do současnosti zájem o Dustera stále neopadá a to je na našem trhu již přes 3 roky.

Tak to bylo něco málo k úspěšnému tažení Dustera po celé Evropě. Dostali jsme možnost otestovat toto úspěšné SUV, takže jsme nijak neváhali a hned jsme sjeli ze silnice a rovnou na rozbité polní cesty. Námi testovaný Duster se mohl pochlubit nejsilnějším motorem v nabídce a také nejvyšší výbavou navíc doplněnou řadou příplatkových položek. Polní cesta před námi, sjíždíme, zapínáme pohon 4×4 a už přelétáváme výmoly sem a tam. Duster nás nenechává na pochybách, že mu pod kapotou pracuje naftový agregát 1,5 dCi s výkonem 81kW respektive 111 koňmi a 240Nm. Plynový pedál stačí trochu pošimrat a Duster Vás odmění silným zátahem, který nás tlačil do sedaček. Motor se nám opravdu zamlouval na druhou stranu to je ten nejdražší který se v nabídce nachází. Co se týče pohonu 4×4, tak ten využívá Duster od sesterského Nissanu X-Trail v rámci aliance Renault-Nissan. Lze ho využívat ve třech režimech, tím prvním je Auto, druhý režim pracuje s přední nápravou 2WD typu McPherson s trojúhelníkovým ramenem a zkrutným stabilizátorem a poslední třetí režim je pohon obou náprav tedy 4WD, zadní náprava je víceramenná také typu McPherson.

dacia duster 4x4

Zajímavým řešením je využívání jedničky místo redukce. Ta by cenu vyšvihla výše a to je u Dacie nežádoucí. Jde vlastně o velmi chytré a nápadité nahrazení tohoto prvku, kterým disponuje konkurence a je využíván při manévrování v terénu a sjíždění prudkých mezí. Konstruktéři toho dosáhli zkrácením prvního převodového stupně. V reálu to funguje bez chybičky, hlavně při přejezdech větších děr se opravdu hodí. První část testu jsme absolvovali na štěrkem a kamením zpevněných cestách, kde se Duster cítil jak na normální silnici. Tento sektor tedy opouštíme a vyrážíme k lesu na cestu, po které se proháněla těžká lesní technika. Zde již jezdíme opatrněji, ale s přehledem zdoláváme každý větší výmol. Za celou dobu testu jsme nenašli místo kde by Duster měl sebemenší problém. A to jsme brázdili po cestách, po kterých asi většina majitelů ani nejezdí. Aby nám Duster ukázal všechny svoje terénní dovednosti museli bychom asi do Hummer centra. A ani tam by se nemusel krčit a to jak dovednostmi, tak designem. Současný Duster si nás získal i svým neokoukaným designem. Přední ostře řezané světlomety, vystouplé svalnaté blatníky, veliká 16 palcová kola a originální příslušenství Dacia a to v podobě balíčku Styling Pack, který obsahuje sadu ochranných lišt blatníků a dveří, ochranu nákladové hrany a pochromovanou koncovku výfuku, tyto doplňky vás nenechají na pochybách, že se díváte na opravdové SUV a ne na pouhou atrapu. Duster dále disponoval paketem Look, který přidává zatmavená zadní okénka, vnější zpětná zrcátka, podélné střešní lišty, přední a zadní kryt podvozku a chrániče dveřních prahů v barvě matného chromu. Zepředu a z boku je Duster opravdu nápaditý a pěkný, ale při pohledu na zadní část vozu již chválou neplýtváme. Největší zásluhu na tom mají malá světla, která se v zádi poněkud ztrácejí.

Test dacia Duster 2013

Když už kroužíme kolem Dustera jdeme se podívat i do interiéru. To je část vozu, na které se sneslo nejvíce kritiky. Výbava exception, kterou byl náš vůz vybaven nabízí opravdu slušný komfort, tudíž z naší strany žádná kritika. K této výbavě se dodává například kožené/koženkové čalounění sedadel, kožený volant a hlava řadící páky, výškově stavitelné sedadlo řidiče-volant a přední bezpečností pásy, dělitelné opěradlo zadního sedadla v poměru 1/3 : 2/3, ABS, 4 airbagy, stabilizační systém ESP s kontrolou nedotáčivosti CSV a protiskluzový systém ASR, úchyty Isofix, klimatizace, elektrické okénka a zrcátka. Zdá se vám to stále málo komfortní vozidlo? Jestli ano, tak ještě přidáváme dotykovou obrazovku s navigací, parkovací kamerou a rádiem zabudovanou do přístrojové desky. Ta je sice tvořena tvrdými plasty, ale svým zpracováním a povrchem nikterak neuráží. V České republice se také hodně kouká na objem zavazadlového prostoru. Tady vám Dacia nabídne 408 litrů, velikost kufru se liší podle zvoleného pohonu, pokud budete mít pohon přední nápravy tak k 408 litrům Duster přidá k dobru 67 litrů. Co ještě říci k interiéru, snad že velkou předností je také velmi pohodlné nastupování, největší nevýhodou je pak palubní deska, která postrádá trochu více stylu. Tento nedostatek se ale v průběhu následujících měsíců změní. Modernizovaný Duster nabídne zcela novou přístrojovou desku s kvalitnějšími plasty a novými komfortními prvky.

Dacia Duster fenomén v kategorii sportovně užitkových vozů nás přesvědčil, že je právem na vrcholu tohoto rychle se rozvíjejícího segmentu. Za velmi přijatelnou cenu můžete mít plnohodnotné SUV s výborným, výkonným motorem a pohonem obou náprav. Navíc si můžete prodloužit záruku až na 6 let. Tento model se Dacii prostě povedl, je to od ní trefa do černého!