Test Dacia Duster 1,5 dCi 4×4 – Nenáročný všeuměl

Vítáme vás po dlouhé době zpět na stránkách věnujících se testům, novinkám či zkušenostem majitelů značky Dacia. Zároveň vás vítáme na nové adrese, jenž ponese název www.dacia-fans.cz. Tato změna stojí za novým a přehlednějším designem webových stránek ale i za novými projekty, které pro vás připravujeme. Těšit se můžete na nový editor zkušeností majitelů, který budete moci sami zpravovat, třeba i ve dvě hodiny ráno. Chybět nebude ani podstatně větší porce soutěží o hodnotné ceny, které pro vás již máme připraveny. Všechny tyto změny nás posouvají dále a mi pevně věříme, že nás budete i nadále podporovat zdviženými palci nahoru.

Teď už ale k testovanému vozu, jenž nás v redakci potkal tento rok již po třetí. Za volantem stávající novinky v portfoliu značky Dacia jsme strávili desítky hodiny, najeli mnoho kilometrů jak na silnicích tak v terénu. Vyzkoušeli jsme všechny inovace, naftovou jednotku 1,5 dCi ale i benzínové jednotky 1,6 SCe či 1,2 TCe. Naše poznatky tak neplynou jen z jednoho vozu či pár desítek kilometrů pouze po asfaltce či prašné polní cesty. Hned na úvod chci říct, že Duster udělal obrovský pokrok všemi směry. I když se zprvu může zdát, že jde jen o drobné retuše, Duster je z pohledu řidiče naprosto jiným vozem. Pojďme si společně představit Dustera v následujících odstavcích.

Design
Když druhá generace modelu Dacia Duster poprvé spatřilo světlo světa, byl jsem opravdu rád za minimální zásah do koncepce vozu. Duster je fešák již od prvního modelu představeného v roce 2010. Jednoduché ale i drsné tvary karoserie jasně odlišují Dustera od „SUVéček” cílených především pro život ve městech. Duster si tak i na poli designu jde tak trochu svojí vlastní cestou a to je jen a jen dobře. Druhá generace se tak z pohledu designu zaměřila především na celkově uhlazenější a v některých případech i logičtější designové proměny. Příď tak osloví modernějšími světlomety, zde však musím podotknout, že účinnost světlometů by z mého pohledu mohla být o trochu lepší. Odkazem k dobrodružnosti Dustera je i nový plastový nárazník evokující dojem přídavného chromového rámu. Z profilu je taktéž patrné posunutí čelního okna o deset centimetrů vpřed a celkově dynamičtější sklon. Tato novinka přináší především užitek v oblasti prostornosti v přední části interiéru. Asi největší změny se odehrály na zádi nového Dustera, zde nalezneme kompletně nové světlomety s líbivým světelným podpisem či přepracovaný nárazník s plastovým dekorem. Změny na designu tak nejsou pro někoho až tak velké, přesto dopomáhají udržet krok s aktuálními trendy na poli sportovně užitkových vozů.

Interiér
Pokud bych měl mluvit sám za sebe, největší slabinou v případě předešlého Dustera byl interiér. Ani ne tak svým vzhledem, ale spíše samotnou ergonomií řidičova pracoviště a patrnou snahou automobilky v této oblasti ušetřit za vývoj a originalitu. Druhá generace v tomto ohledu přináší čerstvý vítr plný originality, nápaditosti a lepší ergonomie ovladačů. Palubní deska osloví středovým panelem, jenž je natočen směrem k řidiči a nabízí tak naprosto dokonalé místo pro umístění multimediálního navigačního systému Media Nav Evolution. Málokdo asi čekal originální trojici výdechů klimatizace nad středovým panelem, luxusním provedením ovladačů automatické klimatizace, kde se teplota digitálně zobrazuje přímo v otočném ovladači. Velkým krokem vpřed v oblasti ergonomie ovladačů je sestava nejdůležitějších ovladačů na středovém panelu, vyvedených v klavírním stylu. Jednotlivé funkce tak přepínáte jako samostatné klávesy. Změn, které dělají z nového Dustera komfortního společníka, je opravdu nečekaně mnoho. Dacia však nekoukala jen na bohatší výbavu, ale i na lepší pozici za volantem. Nově tak můžete mít Dustera s volantem nastavitelným ve dvou směrech, či s klasickým konceptem nastavení sedadla. Zapotřebí již není kovového drátu, kterým za podpory svalů dolní části se majitelé starších Dusterů pohybovali se sedadlem směrem vzhůru.


Dnes již stačí jemné manipulace s pákou na kraji sedadla. Změny se týkají i samotných sedadel, konzistence výplně je o trochu tužší, vyšší tuhosti doznalo i boční vedení. Stále však postrádám delší sedák a kvalitnější loketní opěrku. Jelikož jsem absolvoval i delší cesty, oceňuji i lepší odhlučnění. Každopádně při dálničních limitech, je stále aerodynamický hluk na vyšší úrovni. Na okreskách, kde Duster také trávil nejvíce času, je odhlučnění na dobré úrovni. Když se zaměříme na malé inovace v případě druhé generace, můžeme se bavit o novém bezklíčovém otevírání ale i o sledování mrtvého úhlu. Oba zmíněné prvky se však dají pořídit jen jako příplatkové položky. Nicméně cenová politika příplatkových položek je opravu velmi vstřícná směrem k peněžence. Tak například za automatickou klimatizaci se připlácí 8.000 Kč, kamerový systém Multiview (přední, zadní, 2 boční kamery s možností přepínání) pořídíte taktéž za 8.000 Kč. Multimediální navigační systém Media Nav Evolution je standardní výbavou v případě verze Prestige. Pokud by jste měli zájem o tento systém v nižším výbavovém stupni, pořídíte jej za 18.500 Kč včetně zadní parkovací kamery. Oproti konkurenci tak příplatkové položky nešroubují cenu do jiných kategorií. Výhodou je i fakt, že Dacia nenabízí řadu paketů, která nutí zájemce pořídit položky, o které zprvu nejevili zájem.

Jízda
Design vozu včetně interiéru tak celkově dospěl. Dacia však nepracovala jen a pouze na změnách mimo technických. Duster tak nově nabízí elektromechanický posilovač řízení, který disponuje variabilním účinkem. Při nižších rychlostech, tak dovoluje daleko lehčí manipulaci s volantem. Naopak při vyšších rychlostech pocitově výrazně ztuhne, tak aby nabízel jistější postoj při průjezdech zatáčkami. Když se vrátím k první generaci Dustera, pamatuji si s jakou neochotou občas vůz zatáčel. Novinka je v tomto směru daleko přívětivější pro každodenní provoz ve městech, okreskách ale i dálnicích. Pocitově již nový Duster není tak houpavý, což vede právě k lepší ovladatelnosti. Podvozek však i nadále zůstává zaměřen na komfort, byť schopnost filtrovat i větší nerovnosti je jednou z předností tohoto všeuměla. Na okreskách tak nejvíce pocítíte změny, kterými se Duster prezentuje. Pokud bych mohl něco vylepšit, ocenil bych lepší stabilitu při vyšších rychlostech a  silném bočním větru. V případě schopností mimo zpevněný povrch


zůstává Duster stále až neuvěřitelným dříčem. Všechny tři Dustery jsme protáhli v náročných podmínkách, nemluvě o testovacích jízdách na off-road polygonu. Leckdy jsem měl pocit, že daná situace je již limitem podvozku, jednotky a nájezdových úhlů. Přesto se Duster s fascinující lehkostí přehoupne i přes těžké překážky. V tomto směru je pro mě Duster jedničkou. Když bych měl popsat své dojmy z pohonných jednotek, musím říct, že k Dusterovi mi projevem daleko více sedí naftové jednotky. Každopádně volba mezi benzínem či naftou je na preferencích a dalších aspektech jednotlivých řidičů.  V terénu se obstojně chovala i benzínová jednotka 1,2 TCe, která je z pohledu výkonu nejsilnější jednotkou. Oproti dieselovým motorům má výhodu i v oblasti menších vibrací v interiéru. Zlepšil se i chod řadící páky manuální převodovky, jednotlivé dráhy jsou podstatně přesnější a méně „gumové” jako u předchůdce. První převodový stupeň zůstává i nadále jako náhrada redukce, rozjíždět se tak dá i na zařazenou dvojku. Jak již možná víte, Dacia na základě přísnějších emisních norem začne nabízet přepracované pohonné jednotky. V aktuálním ceníku tak můžeme zpozorovat nové označení Blue dCi, které nabídne vyšší výkon přesně o 5 kilowatt.

Verdikt
Nová Dacia Duster přináší mnoho změn, které dopomáhají značce udržet krok s aktuálními trendy, nicméně i nadále zůstává sám sebou. Automobilka tak z mého pohledu naprosto logicky nový Duster vylepšila.  Přinesla bohatší výbavu, hezčí design, kvalitnější interiér, a přesto se z Dustera nestalo pouze módní SUV. Tento nezmar tak i nadále umí být sluhou, pracantem a spolehlivým parťákem pro každodenní provoz. Jednoduše v jeho ocelové krvi zůstává skromnost, účelnost a praktičnost.