Test Dacia Duster Techroad 1,3 TCe – Výkladní skříň

Dacia Duster druhé generace úspěšně posiluje svoji pozici jednoho z nejlépe prodávaných vozů napříč evropskými trhy. I na našich silnicích se Duster již svébytně zabydlel a rozhodně nedává svým konkurentům nic zadarmo. Aby Duster držel krok s dobou, připravila automobilka pro věčně neukojený trh speciální výbavový stupeň Techroad. Ten kromě atraktivního vzhledu přidává i novinku pod kapotou. Na následujících řádcích si představíme výkladní skříň značky Dacia, to nejlepší, co můžete mít a stále za rozumný peníz!

Design
O povedených křivkách Dustera jsme toho již napsali mnoho, pojďme rovnou k prvkům výbavy, jež dostanete při výběru verze Techroad. V první řadě se budeme bavit o speciálním metalickém laku karoserie s označením „Červená Fusion”. Tato velmi líbivá barva je dostupná právě pouze pro výbavu Techroad, v případě zájmu si připravte 13.900 Kč. Škoda, že barva již není součástí výbavy. Naopak potěší disky kol z lehkých slitin 17″, design Maldive, za které již nemusíte připlácet. Designově jsou disky opravdu velmi pohledné, výtku mám snad jen k červené plošce ve středu disku. Upřímně se barva úplně neshoduje s barvou karoserie, a tak ve výsledku působí tento dekorační prvek spíše rušivě. Naopak černě lakovaná zpětná zrcátka s červenou proužkou působí decentně, chválím především rozměr zrcátek, díky nimž je z Dustera dobrý výhled. Pro správné zařazení nechybí odznáček výbavy Techroad na plastovém dekoru za koly přední nápravy. Součástí výbavy Techroad jsou i podélné střešní lišty v barvě chromu se saténovou úpravou. Jejich přítomnost se do velké míry podílí na celkově dobrodružném až drsném vzhledu Dustera. Ostatní prvky designu sdílí s výbavou „Prestige”, pozornému oku neuniknou zatmavené „B” sloupky pomocí designové fólie.  Jako celek působí Duster opět o kousek dospěleji, stále však nechává na obdiv svoji jednoduchost, účelnost a praktičnost. A to je dobře!



Interiér
Jak je již zvykem, většinu změn hledejme na exteriéru vozu. Na palubě Dustera tak mezi novinky můžeme zařadit pouze čalounění s označením „Techroad” a pár červených dekorů na výdeších klimatizace či ve výplních dveří. Jsou to drobnosti, nicméně interiér se díky barevně povedeným sedadlům dostal opět o kousek dál. Opravdu stačí trochu červených doplňků a máte pocit, že interiér podstatně prokoukl. Za volantem Dustera ve výbavě Techroad se budete cítit opravdu komfortně. Jsem moc rád, že Duster druhé generace vylepšil celkový posez za volantem. Zásluhu na tom má klasické nastavení sedadel a možnost seřízení volantu ve dvou osách. Jak již bylo řečeno, Duster Techroad je výkladní skříní na palubě, proto nechybí celá řada komfortních prvků. Mohu zmínit ve standardu multimediální a navigační systém Media Nav Evolution 3.0 (navigace se základním mapovým pokrytím, Bluetooth® handsfree s funkcí audiostreaming, rádio s ovládáním pod volantem, bez DAB, vstup USB, Jack). Dále například zadní parkovací kameru, LED denní svícení, systém sledování mrtvého úhlu, kožený volant, tempomat s omezovačem rychlosti či manuální klimatizaci. Za příplatek 8.000 Kč je k dispozici i automatická klimatizace, která se ovládá efektními ovladači na středovém panelu. Nastavení režimů a teploty se zobrazuje přímo v otočném ovladači, tento prvek výbavy budete horko těžko hledat i u dvojnásob dražších konkurentů. Všechny tyto prvky výbavy se starají o velmi příjemnou náladu na palubě i při delších trasách. V první generaci Dustera se řidič po delší cestě mohl cítit trochu více unavený. To aktuální Duster se v tomto směru posunul o obrovský kus dále, a tak nemáte problém v Dusteru absolvovat i dlouhé štreky po dálnici. Velkou měrou se na tom zasluhuje větší množství izolačních materiálů ale i celkově aerodynamičtější silueta vozu, které se dosáhlo díky pozvolnějšímu sklonu čelního skla. Co se týče prostoru, nabízí  Duster dostačující vnitřní prostor, ve druhé řadě sedadel se díky jednoduché lavici dokáží pohodlně usadit i tři dospělí cestující. Na krajních sedadlech druhé řady lze bez problému upevnit dětské autosedačky díky systému Isofix. Na palubě Dustera modelového roku 2019 se tak opět pracovalo pouze na drobnostech, které přispívají k vyššímu komfortu na palubě. Zavazadelník Dustera zůstává i nadále na stejné hodnotě objemu. V základním uspořádání se tak Duster prezentuje celkem 445 litry, respektive 411 litry, v případě verze s pohonem obou náprav. Po sklopení sedadel druhé řady se objem zavazadelníku zvýší až na maximálních 1.478 litrů (verze 4×4 1.444 litrů). Přístup je komplikován vyšší hranou zavazadelníku, objem je však pro většinu příležitostí dostačující.

Jízda
V nabídce motorizací u modelu Duster se v poslední době setkáváme s pořádnou rošádou. Z nabídky odešla atmosférická šestnáctistovka, kterou nahradil moderní tříválec o objemu jednoho litru. Bohužel přísné emisní normy dohnaly i Dacii, a tak postarší jednotka musela vyklidit prostor emisně přípustnější motorizaci s označením SCe. Tato jednotka má původ z mateřského Renaultu, kde si tento motor za poslední měsíce daří více než obstojně. Když se zaměříme na motorizace v kolonce výbavy Techroad, máme k dispozici hned trojici zážehových jednotek. Počínaje již zmíněným litrem o výkonu 74 kilowatt, střední cestou je pak čtyřválcové TCe o objemu 1,3 litru a výkonu 96 kilowatt.  Vrcholem nabídky zážehových motorizací je pak opět třináctistovka s maximálním výkonem 110 kilowatt, respektive 150 koňskými silami. Výkonově se tak jedná o nejsilnější motorizaci, jež značka Dacia kdy v historii nabídla.

Během čtrnácti dnů jsem měl možnost okusit obě třináctistovky, výkonu na rozdávání mají obě. Silnější varianta dělá z Dustera nebývale mrštného společníka. Abych doplnil kompletní nabídku, zmíním ještě vznětový agregát 1,5 Blue dCi s výkonem 85 kilowatt, všechny jednotky krom základního tříválcového litru lze spárovat s pohonem obou náprav. V našem případě však byly jednotky spjaty s pohonem pouze přední nápravy. Uvítal bych v nabídce i možnost automatické převodovky EDC, jež by tak dokončila kompletní nabídku. Nicméně šestistupňová manuální převodovka pracuje velmi spolehlivě, potěší lepší chod řadicí páky. Plusem je i výška řadicí páky a celkově kratší dráhy, které již nejsou tak gumové jako v předešlých Dusterech. Jednotka s výkonem 130 koňských sil mě oslovila svojí chutí jít za plynem, při předjíždění je třeba počítat s mírným turboefektem. Poté však Duster krásně zrychluje a dokáže být opravdu čilý. Maximální rychlost se zastaví na hodnotě 191 kilometrů, na stovku pak akceleruje za 11,1 vteřiny. Průměrná spotřeba se pak podle jízdního stylu pohybuje okolo 6,5 litru benzínu na sto kilometrů.

Co se týče výkonového vrcholu, tedy jednotky s výkonem 150 koní, je jízda opravdu velmi svižná. Maximální rychlost se vyšplhá až na rovných 200 kilometrů za hodinu. Z nuly na sto zvládne Duster za 10,4 vteřiny a v průměru si řekne o 7,0 litru benzínu. Zde opravdu záleží především na jízdním stylu, není problém jezdit i za 6 litrů, nicméně pokud budete Dustera držet pod krkem, řekne si klidně o 7,5 litru benzínu. Jízda s takto výkonným Dustrem je radostí, moc se těším až bude možné vyzkoušet tuto jednotku v kombinaci s pohonem obou náprav. Volba mezi 130 či 150 koni pod kapotou je volbou preferencí v oblasti spotřeby. Osobně si myslím, že třináctistovka s nižším výkonem je naprosto dostačující. I vzhledem k jízdním vlastnostem působí vyváženějším dojmem. V obou případech chválím nastavení podvozku, tu a tam nedokáže zcela pohltit větší výmol, čímž se na palubu dostaví silnější ráz od dorazů tlumičů. Většinu nerovností však zvládá filtrovat bez zaváhání. Do jisté míry na tom má zásluhu přepracované zavěšení kol zadní nápravy. Při pohledu na záď Dustera tak již neuvidíte odhalené stabilizační tyče, které nepůsobily dvakrát věrohodně. Nové zavěšení kol přináší zlepšení především v oblasti komfortu.

Verdikt
Dacia Duster ve výbavě Techroad je tím nejlepším, co si aktuálně můžete v nabídce značky Dacia pořídit. Cenově se Duster i s nejsilnějším zážehovým motorem a pohonem obou náprav vleze pod půl milionu korun. Už to není úplně lidová částka, nicméně oproti konkurenci je Duster stále velmi lákavou nabídkou. Za své peníze dostanete plně vybavený vůz v atraktivním kabátě s řadou komfortních prvků. Nehledě na to, že Duster je stále především velmi pohodlné a praktické SUV, které se o sebe a svého majitele dokáže postarat i v náročnějším terénu.

Plusy: Atraktivní a svérázný design, vhodně zvolené doplňky v interiéru, komfortní výbava za přijatelné ceny, výkonné jednotky TCe

Mínusy: Při vyšších rychlostech menší stabilita, průměrná velikost zavazadelníku, úzká loketní opěrka, absence výkonnějších světlometů

Celkové hodnocení: 95%

Průměrná spotřeba: 1,3 TCe 96 kilowatt – 6,5l/100 km, 1,3 TCe 110 kilowatt – 7,0l/100 km

Cena vozu: Výbava Techroad již od 366.900 Kč

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *