Test Dacia Logan 1,2 16V Arctica

Je sobota a my vyrážíme směrem na Jablonec nad Jizerou. Po chvilce přijíždíme a již zdálky vidím připraveného Logana v nejvyšší výbavě a stříbrném metalickém kabátě. Krátký rozhovor s obsluhou prodejny a začínáme testovat.

Přicházím k novému Loganu a již z dálky je znatelné zaoblení celé karoserie, nová generace již není tak hranatá jako předchůdce. Zastavuji se u přední části a mám pocit, že snad testujeme Logana v úpravě RS. Předek opravdu vypadá sportovně, největší zásluhu na tom má spoiler, který je vytažen směrem před vůz a ostře řezané světlomety. Ty zasluhují palec nahoru. Přesouvám se k boku, ten ničím neurazí, ale ani nenadchne. Za zmínku stojí silnější prolis ve spodní části vozu a zadní svítilny přecházející až na bok. Zadní část vozu je typickým příkladem zádě sedanu, takže si zde nový Logan dovolil vytáhnout malé křidélko. Zadní svítilny se rozhodně povedli více jak v předchozí generaci, nejvíce znatelný rozdíl je zaoblenější střecha. Jako celek působí nový Logan robustněji než jeho předchůdce a to navíc s větším stylem a atraktivitou. Některé věci bychom změnili a to třeba kliky od dveří, fungují bez problému, ale přeci jenom klasické moderní jsou lepší. Design je věc subjektivního názoru, takže ať si říká, kdo chce, co chce, za nás má palec nahoru.

Dacia logan II

Hned na úvod máme možnost zjistit jak je to s ostrými hranami dveří. To je totiž jedna z položek, která se v několika testech řešila, jelikož pár šikovných jedinců se dokázalo o hranu dveří uhodit. Do nového Logana už jsem nasedal snad 50x a ani jednou nedošlo ke kontaktu s jakoukoliv ostrou hranou dveří. Já si prostě nemohu pomoct, ale spíše než autu bych dával vinu nešikovnosti některých redaktorů. No, nechám to být a jdeme se podívat do interiéru. Stačí k autu přijít, podívat se přes okénko a hned vidíte obrovský skok, který Dacia v posledních letech dokázala udělat. Když usednete na sedadlo řidiče a rozhlédnete se, vidíte skoro všude tvrdý plast, ten má ale i své výhody, třeba jednoduché umývání. Mě osobně tvrdé plasty nevadí, navíc v novém Loganu je povrch plastů příjemný a celkové zpracování a lícování plastů je na vysoké úrovni. Přístrojová kaplička, která plynule navazuje na středový panel ukrývá chromované ciferníky ukazatelů rychlosti, otáček a palubního počítače, vše je přehledné a srozumitelné žádné serepetičky navíc. V přehlednosti a jednoduchosti se odehrává i zbytek přístrojové desky se středovým panelem. Na něm nalezneme elektrické stahování okének, klimatizaci a zabudované rádio s CD/MP3, čelním vstupem USB, ovládáním pod volantem a možností telefonování přes bluetooth Handsfree. Asi největší chybička, která by se měla změnit je umístění  klaksonu, je to prostě lepší uprostřed volantu. Pro přední pasažéry je dále připraveno mnoho rozměrných odkládacích prostorů především ve dveřích a před spolujezdcem. Zadní cestující zase ocení prostor před koleny, který je dostačující i pro vytáhlejšího jedince. Vedle sebe můžete klidně posadit tři dřevorubce, jelikož prostoru na ramena je také na rozdávání. Vzadu se prostě nikdo upejpat nebude a pokud chcete upevnit na zadní sedadla dětské sedačky jsou pro Vás připraveny dva úchyty Isofix a to na krajních sedadlech.

Poslední místo kde jsme ještě nebyli je zavazadlový prostor. Ten disponuje solidním objemem 510 litrů, nevýhodou je záď typu sedanu, která neumožní náklad vyšších předmětů, horu tašek na dovolenou, ale zvládne bez problému. Novinkou v kufru je možnost sklápění zadních sedaček a to v poměru 1/3 nebo 2/3, zcela rovná plocha sice nevznikne, ale převozu lyží a podobně dlouhých předmětů malý výstupek nebrání. Dacia hodně zapracovala na interiéru, je to znát všude, kam se podíváte. Námi testovaná verze Arctica se může pochlubit řadou komfortních prvků například klimatizace, elektrická zrcátka a okénka, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, rádio s USB a bluetooth handsfree. Nově si můžete do Loganu objednat multimediální navigační systém Media Nav se 7” dotykovou obrazovkou a navigací, tempomat s omezovačem rychlosti nebo kožené čalounění. Interiér nového Loganu se již nachází na vysoce komfortní úrovni.

Interiér dacia logan

Tak a jdeme jezdit! Po zhodnocení designu a prozkoumání interiéru řadíme jedničku a svištíme vstříc Krkonoším. Celý video test se odehrává v nádherném prostředí kolem vesničky Sklenařice v libereckém kraji. Všude kolem kopcovitá krajina, pod kapotou základní benzínovou dvanáctistovku s výkonem 75 koní respektive 55kW a točivým momentem 107Nm při 4200 otáčkách za minutu. Z těchto čísel se nám pod koly asfalt netrhal, ale Logan jel příjemně plynule a to i díky lehké hmotnosti.  Pár ostře projetých zatáček a hvízdajících rozjezdů jsme také museli zkusit a Logan zvládne i tuto disciplínu s úsměvem na mřížce. Samozřejmě tím stoupá spotřeba nahoru, takže se vracíme k plynulé, ale stále svižné jízdě. Spotřeba se ustálí na rozmezí od 6,0- 6,5 litru benzínu na sto kilometrů. V tomto režimu se z Logana stává pohodlné a komfortní vozidlo. Zásluhu na tom nese měkce naladěný podvozek, který nerozhodí ani větší výmol. Některé části silnice představovali klasický pohled na český tankodrom, toho si ale Logan vůbec nevšímá, můžete vymést i tu největší díru a na palubu se Vám dostaví jen houpavý pohyb. Podvozek Loganu zasluhuje pochvalu

Teď už k samotnému řízení sedanu. Měkčí řízení, tužší ale přesný chod řadící páky to je zkrácená charakteristika jízdního projevu. Řízení je prostě v symbióze s poddajnějším podvozkem a je určeno na každodenní použití. Od motoru 1.2 16V nelze očekávat dobrý čas na Nürburgringu. Místo toho se můžete těšit na plynulou jízdu s dobrou spotřebou a to je mnohem podstatnější věc.

test dacial logan 1.2 16V

Nový Logan nás přesvědčil, že Dacia udělala od roku 2004 opravdu ale opravdu velký skok. Logan ukázal, že za velmi přijatelnou cenu můžete mít prostorný, pohodlný a atraktivní vůz. Největší nevýhodou nám přijde záď typu sedanu, liftback by byl prostě lepší.  V nadcházejícím měsíci se dočkáme příchodu combi MCV, na které se již začínají zaplňovat pořadníky. A to je myslím to nejlepší doporučení pro koupi nového Logana.