Test Dacia Logan MCV 0,9 TCe Arctica

Máme zde listopad, tedy devět měsíců od představení nového Logana MCV. Světová premiéra druhé generace veleúspěšného rodinného kombíku se uskutečnila v jarních dnech na ženevském autosalonu. Po dvouch týdnech od uvedení MCVéčka na český trh  máme možnost otestovat tento prostorný kombík. Celý test se odehrával v krásném prostředí okolo městečka Sklenařice v Libereckém kraji, nedaleko od prodejce značky Dacia-Auto Belda. I přes nepřízeň počasí vyrážíme testovat do kopcovitého terénu.

Přijíždíme do Jablonce nad Nisou k prodejci značky Dacia a  již z dálky vyhlížím nového Logana. Nejdříve spatřím krásu drsného Dustera, pak modrý metalický kabát na Sanderu Stepway, a nakonec se mi před očima zjeví Logan MCV. Hned vyskakuji z auta a jdu se podívat, jak Logan vypadá naživo. Můj první dojem byl velmi kladný, nové MCV se prostě povedlo! Design předních partií je úžasný, nové pojetí světlometů a mřížky je vkusné, chválil jsem ho i u sedanu. Někdo řekne, že je to odfláklé, žádný odvaz! Já k tomu řeknu jediné, v jednoduchosti je krása! A v tomto duchu se nese i zbytek karoserie, boční partie nového MCV jsou shodné se Sanderem, v dolní části dveří si můžete povšimnout silnějšího prolisu nebo plastových lišt. Zastavím se ještě u sloupků dveří. Dočetl jsem se, že někomu vadí, že Dacia nepoužívá začernění sloupů u dveří. Upravoval jsem si nové MCV ve photoshopu, abych nalezl odpověď na to,  jaká varianta je lepší. Výsledek byl jednoznačný, designéři Dacie zvolili lepší řešení. Dacia je známa robustní stavbou a je to jeden z jejich symbolů. K robustnosti karoserie víc přidává právě varianta se sloupky dveří v barvě karoserie. No, ať si každý udělá závěr sám, možná ale dodat, že koukáte na nejlevnější kombi na českém trhu.

Test Dacia Logan MCV 2013

Přesuneme se k zádi Loganu. Tam na nás čeká jedna podstatná novinka,  a to výklopné páté dveře. V předešlé generaci jsme se k zavazadlům dostávali přes asymetricky dělené dveře, které byly vhodné i k těžším pracím ve firmách. Nové MCV má nově sourozence v podobě užitkového Dokkeru, který takto řešený přístup do zavazadelníku nabízí. To je jeden z hlavních důvodů, proč před námi stojí klasický kombík,  určený pro velké rodiny s dětmi a kupou zavazadel.

Nenápadně jsem přes okno nahlížel na přístrojovou desku a byl jsem natěšen, až se na ni podívám zblízka. Hned jak jsem obdržel klíčky, zasedl jsem za volant a začal zkoumat jednotlivé detaily. Než se k nim dostanu, musím říct, že interiér hraje zas o ligu výše a je vidět, že Dacia si na kvalitě zpracování dává čím dál tím víc záležet. Palubní deska je tvořena i nadále tvrdými plasty, to mi osobně nikterak nevadí, mám auto od toho, abych v něm jezdil a ne  spal, takže tady žádné mínusové body dávat nebudu. Mínusový  bodík ale obdrží zrcátko ve stínítku, nejde ho skrýt, takže se na sebe musíte stále koukat nebo si vzít brýle a stínítko nepoužívat. Je to maličkost, ženy ji i možná ocení, ale ten kousek plastu by se tam hodil. Nechám zrcátko  zrcátkem a vrátím se k palubní desce. Slícování plastů je na velmi vysoké úrovni, stejně tak i povrchová úprava materiálů. Výdechy klimatizace jsou osazeny chromovými doplňky, které svůj účel  oživit interiér splňují na jedničku. Pochromované jsou i ciferníky v kapličce před řidičem. Ty opět nabízí především jednoduchost a ta je podstatná, všechno je pěkně čitelné a nenajdete tam nic, co by vás při jízdě rozptylovalo. K testu jsme obdrželi výbavový stupeň Arctica, který v nabídce MCV tvoří vrchol nabídky. Proto nám v autě nic nechybělo, naleznete zde klimatizaci, okna a zrcátka v elektrice, rádio s USB a Bluetooth konektivitou, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče. Co se týče bezpečnosti, tak tady si na nás Logan připravil hned čtveřici airbagů, stabilizační systém ESC, protiskluzový systém ASR, systém kontroly nedotáčivosti CSV a ABS s brzdovým asistentem AFU. Navíc naše testovaná motorizace má v sérii asistent pro rozjezd do kopce.

Test Dacia Logan MCV 2013

Posádce se tedy dostává slušná míra komfortu a pasivní bezpečnosti. Jak se v novém MCV cítí například předměty v odkládacích schránkách? Řekl bych, že si také libují, hlavně v odkládací schránce před spolujezdcem, tam se jich naskládá pořádná hromada. Další prostory vyčleněné na odkládání předmětů nalezneme tradičně ve výplních dveří nebo na zadní straně sedaček. Ten největší prostor, kam naložíte vše, na co si vzpomenete,  je za zadními sedačkami. Rovných 573 litrů, to je hodnota zavazadlového prostoru nového MCV, a tu můžete ještě zvětšit a to na gigantických 1518 litrů, čehož docílíte sklopením zadních sedaček. Ty jsou dělitelné od základní výbavy. Nakládací hrana kufru je příjemně nízko, zato víko kufru by se mohlo o nějaký ten centimetr zvednout výše. Jinak se kufru dostane jen kladného hodnocení, potěší i zcela rovná plocha.

Tak a teď se dostáváme k tomu, jaký motor nám vpředu pracuje. Po otevření kapoty, kterou vám zvedne plynokapalinová vzpěra, uvidíte přeplňovaný tříválcový motor o objemu 0,9 litru. Tato nová benzínová jednotka se označením TCe disponuje výkonem 90 koní, respektive 66 kilowaty. K řízení toho není potřeba říkat mnoho, MCV se nám řídilo stejně jako sedan. Dostene se vám tedy měkčího řízení s přesnými drahami řadící páky. Opravdu jsme nepocítili skoro žádných rozdílů mezí kombíkem a sedanem. Asi si umím představit první reakce poté,  co vám prodejce sdělí, že v novém MCV můžete mít takto malý motor. Rozhodně by jste ho měli jít zkusit, bylo to pro nás velké překvapení, když jsme zjistili,  jak s takto velkým kombíkem dokázal motor svižně pracovat a jezdit velmi plynule. Ono 90 koní není zas tak málo a když k tomu přidáte navíc lehkou karoserii Loganu, tak se vám dostane solidního výkonu. Osobně jsem neměl možnost vyzkoušet tento motor v plném zatížení, co jsem se doslechl, tak i při plně zatíženém vozu motor pracuje velmi plynule, samozřejmě musí se více vytáčet a tím trochu vzroste spotřeba paliva. My jsme ve voze jezdili dva, průměrná spotřeba vozu se držela kolem 5,3 litru na sto kilometrů. Celkový projev motoru se nám zamlouval, pořád jsme nevěřili tomu, že vpředu pracuje jen tříválcový motor. A nepoznáte to ani, pokud jde o projev zvukový, do kabiny se hluk od motoru dostává jen při větším vytočení, většinu jízdy o něm ani nevíte. A vědět nebudete ani o většině výmolů, kterými naše cesty trpí. Podvozek vozu, jak již známe u ostatních modelů Dacie,  je nastaven velmi komfortně. Většinu děr přeletíte a ani je nepocítíte, když najedete na větší výmol k posádce se dostaví jen příjemné zhoupnutí, hluk od přejetí nerovností je pak utlumen zlepšenou izolací. Celkově se odhlučnění kabiny MCV posunulo o metu výše a podtrhuje tím mnohem lepší atmosféru uvnitř vozu.

Test Dacia Logan MCV 2013

A jaká byla atmosféra po ukončení testu? U nás velmi dobrá! Nové MCV nás přesvědčilo o tom, že Dacii se v posledních letech náramně daří, své nové modely nabízí s hezčím designem, kvalitnějším interiérem a to stále za skvělou cenu. Konkrétně nový Logan si nás získal obrovským kufrem, líbivým designem a pořizovací cenou. Za nás má nové MCV palec nahoru!