Test Dacia Logan MCV Techroad – Rodinný pomocník

Dacia Logan, automobil, jenž vstoupí do historie nejen automobilky Dacia, ale i evropského trhu. Když na přelomu století vstoupil tento cenově dostupný sedan na trhy západní Evropy, asi málokdo by tehdy tušil, jaký kus cesty se rumunsko-francouzské automobilce podaří urazit. Z dříve vysmívané automobilky se během dvaceti let vyklubal jeden z předních hráčů na evropském trhu. Vždyť jen na našem trhu se Dacia propracovala mezi stálici pěti nejprodávanějších automobilek. Logan se tak svým opovážlivým vstupem zasloužil o nebývalý rozmach, především pak o neupadající poptávku po automobilech nesoucí znak Dacie.

Design
Ani v roce 2019 Logan nezapomněl, čím vlastně dobyl evropský trh, a tak i nadále ctí ve svém rodokmenu jednoduchost, praktičnost a nekompromisní poměr ceny/užitné hodnoty. Do redakce nám zamířil vlastně vrchol a chlouba modelové řady Logan – její praktičtější varianta s označením MCV v provedení Techroad. Ten přináší nejvyšší možnou výbavu, a tak se v ceníku dostáváme na úplný vrchol. Možná by se mohlo zdát, že zde se Logan trochu vzdaluje od myšlenky cenově bezkonkurenčního vozu. Po zhlédnutí ceníku zjistíte, že i v případě Logana MCV v plné palbě je nabídka oproti konkurenci prostě nejvýhodnější. Suma sumárum, dostáváme se na částku okolo 350 000 Kč. Za tuto částku získáte prostorné kombi s celkovou délkou 4.501 milimetrů, atraktivní vzhled s plastovými doplňky verze Stepway, naftový agregát s výkonem 95 koňských sil a naprosto famózní zavazadelník. Velkou pochvalu zasluhuje speciální metalický lak karoserie červená FEU, který jednoduše Loganu sekne, stejně jako Dusterovi. Výbava Techroad navíc přidává zatmavené sloupky pomocí fólie, ozdobné disky kol či plaketky s nápisem dané výbavy.

Interiér
V interiéru se nic zásadního neodehrává. Výbava Techroad prostřednictvím speciálního čalounění sedadel pouze oživuje náladu na palubě. Vše ostatní zůstává beze změny, tedy kromě možnosti příplatkové automatické klimatizace (+ 6 000 Kč). Výbava je opravdu v této cenové hladině velmi bohatá, v základu nechybí tempomat s omezovačem rychlosti a kožený volant, manuální klimatizace, zadní parkovací senzor (zadní parkovací kamera přijde na 5 000 Kč) či dotykový multimediální systém Media Nav Evolution (navigace se základním mapovým pokrytím*, Traffic Info, Bluetooth® handsfree s funkcí audiostreaming, rádio s ovládáním pod volantem, vstup USB, Jack). Palubní deska i nadále zůstává velmi přehledná, stejně jako analogové ukazatele rychlosti a otáček motoru. Největší výtku mám k chodu řadicí páky – ta působí stále trochu gumovým dojmem. Ani vzhledově nepatří k tomu nejzdařilejšímu, už se těším, až se i do Loganu dostane šaltrpáka‎ z nového Dustera. Na interiéru je nejsympatičtější celková jednoduchost


a účelnost. Z toho plyne i příjemná vzdušnost celého interiéru. S prostorem zde nebude mít problém ani pětičlenná rodina, pokud však potřebujete ještě o něco více prostoru, na řadu přichází model Dokker. Na zadní lavici, která je dělitelná v poměru 60:40, nalezneme na vnějších sedadlech systém Isofix pro bezpečné uchycení dětských autosedaček. Pokud bych mohl na koncepci interiéru něco změnit, byl by to prostor ve druhé řadě sedadel. Kdyby to šlo, klidně bych ubral 10 centimetrů z už tak obrovského zavazadelníku a přidal bych ho k dobru cestujícím. Nicméně, nemusíte se obávat, i při svých 180 centimetrech jsem se sám za sebe dokázal bez problému usadit. Zavazadelník je v případě modelu Logan MCV velkou předností. Vše začíná krásně nízko položenou hranou, pokračuje rovnou ložnou plochou v ideálním tvaru a končí skvělou hodnotou 573 litrů. Navíc, pokud složíte sedadla druhé řady, objem zavazadelníku se zvýší až na maximálních 1.518 litrů. Po sklopení sedadel, které vytvářejí téměř rovnou ložnou plochu, není problém odstěhovat i celý dětský pokojíček.

Jízda
Pod kapotou aktuálního provedení Loganu pracují dvě zážehové jednotky, obě jsou tříválcové s objemem do jednoho litru. Pozici základní motorizace zaujímá nový litrový motor 1,0 SCe s maximálním výkonem 54 kilowatt (73 koňských sil). Silnější jednotkou je paradoxně o desetinku menší 0,9 TCe, přeplňovaná turbodmychadlem o výkonu 66 kilowatt, respektive 90 koňských sil. Třetím agregátem, jejž si můžete objednat, je turbodiesel 1,5 Blue dCi o maximálním výkonu 70 kilowatt (95 koňských sil). Všechny jednotky aktuálně splňují emisní normu Euro 6dt. V případě testovaného kousku pracuje pod kapotou čtyřválcová vznětová patnáctistovka, jež prošla kvůli emisním normám mírnými úpravami. Nově tak musíte u dieselu počítat s doplňováním AdBlue, nádrž čítá objem 14,4 litru.

Nabídka motorizací asi nikoho neposadí na zadek, na druhou stranu, rozhodování je doopravdy velmi jednoduché. Pokud uvažujete o koupi Logana MCV jako částečného pracanta, za kterého občas zapojíte kárku nebo pojedete plně naloženi na dovolenou, rovnou sáhněte po dieselové patnáctistovce. Díky výkonu 70 kilowatt a relativně nízké pohotovostní hmotnosti není s výkonem žádný zásadnější problém. Maximální točivý moment dosahuje u dieselu na hodnotu 220 Nm při 1.750 otáčkách za minutu. I díky této hodnotě je vznětový agregát logičtější volbou v případě zapojení kárky či při opakovaném zatížení interiéru. Chod motoru je kultivovaný, nutné je však počítat s občasnými vibracemi, jež prostupují až do interiéru. Velkou pochvalu však zasluhuje průměrná spotřeba. Po týdenním testování jsme se dostali na velmi výbornou hodnotu 5,0 litru na sto kilometrů. Z dlouhodobějšího hlediska si umím spotřebu představit ještě klidně o půl litru níže. Hodně však záleží na jízdním stylu, Logan MCV umí být šetřílek, nesmíte mu však nakládat. Poté není jednak úsporný, ale ani komfortní. Podvozek vozu je naladěn na poklidnou jízdu a dokáže filtrovat překvapivě velké množství nerovností. Problémy má však na příčných nerovnostech či v zatáčkách při vyšší rychlosti. Pokud budete jezdit s klidem a lehkou nohou na plynu, je Logan opravdu výborný rodinný pomocník.

Verdikt
Logan MCV je pro mě důkazem, že za rozumný peníz může rodina pořídit pohledný, úsporný a vcelku komfortně vybavený vůz. Pokud budete chtít hledat chybky na kráse, určitě je najdete, ať už v některých detailech či zpracování. Když však budete na MCV koukat jako na celek a jeho obrovské schopnosti v oblasti užitné hodnoty, zjistíte, že tento vůz prostě nejde mít nerad.

Celkové hodnocení: 92 %
Průměrná spotřeba: 5,0 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 356 900 Kč (výbava Techroad)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *